Met alcohol op ben je minder kritisch en koop je sneller.
Alcohol schenken is gewoon een slimme verkooptruc voor winkeliers. Onder het mom van een totaalbeleving lijkt Retail Nederland een steuntje in de rug te krijgen van kamerlid Ziengs (VVD). Wat niet vermeld wordt is dat alcohol feitelijk in je hersenen de werking heeft van ontremmer. Alcohol, ook al vanaf het eerste glas, maakt dat de rem op je waarden en normen, je besluitvorming, je oordeelsvermogen, vermindert of wegvalt. Dat betekent dat je als klant gemakkelijker over te halen bent om spullen te kopen die je in nuchtere toestand minder snel zou aanschaffen. Een ‘overpriced’ kledingstuk zal gemakkelijker verkocht worden wanneer er een glaasje bubbels aan vooraf is gegaan. Vanuit Adicon pleiten we voor een duidelijke scheiding van alcoholverkoop/schenkpunten en zeker geen verkapte uitbreiding daarvan.
Verantwoordelijk staatssecretaris Blokhuis voelt niets voor het VVD-plan. “Ik gun iedereen z’n biertje of wijntje. Maar in deze tijd waarin we steeds meer weten over de gezondheidsrisico’s van alcohol ben ik er natuurlijk geen voorstander van om het aantal plekken waar je alcohol kunt krijgen bijna ongelimiteerd te laten groeien.”
Frank Diederen van Adicon onderschrijft laatstgenoemde standpunt. Uitbreiding van dit soort alcoholgelegenheden is geen goede zaak . Cliënten in de verslavingszorg hebben er moeite mee dat gezelligheid , feest, een bijzondere gebeurtenis telkens met alcohol wordt verbonden. Voor de ruim 600.000 alcoholafhankelijke mensen in Nederland is het iedere dag een opgave om deze verleidingen te weerstaan. Als nu ook nog bij de kapper of kledingzaak alcohol geschonken gaat worden is het wel heel moeilijk een helder hoofd te houden.
Frank Diederen, verslavingsdeskundige Adicon, 10-6-2018