Mee op de achterbank van verkeerspolitie…

Mee op de achterbank van verkeerspolitie…

Voor het Centraal Buro Rijvaardigheid verzorgde  Adicon in de afgelopen drie jaar, in opdracht, de  trainingen Educatieve Maatregel Gedrag( EMG) en de Educatieve Maatregel Alcohol( EMA). Beiden cursussen die aan hardrijders of roekeloze rijders en aan rijders onder invloed kunnen worden opgelegd. In het voorjaar heeft een agent van de verkeerspolitie een EMG- cursus bijgewoond om te zien hoe wij uitvoering geven aan zijn mededeling aan het CBR over het roekeloze rijgedrag.   Dave, verkeerspolitie Brabant, was erg enthousiast over de training.  Op zijn beurt  nodigde hij mij uit om een dag met hem mee te rijden in de onopvallende camerawagen van Politie Brabant.. een audi a4 RS die blijkbaar veel hartjes van autofanaten sneller doet kloppen.  Een verslag van mijn dag:

Zondag  maart -2018,

13.30 uur de briefing: Hartelijke ontvangst. Tien agenten in een ruimte met videoscherm krijgen dan de meest recente opvallende zaken gemeld met een opsomming van auto’s en verdachten die op dit moment in de regio extra aandacht vragen en of voorvluchtig zijn, al dan niet vuurwapengevaarlijk.

Vandaag vooral voor de camerawagen taak om te letten op de 30km te hard rijders op snelweg en 80 km wegen.

14.00 uur  Wapens ophalen uit de kluis en auto prepareren zodat camera’s op de juiste manier ingesteld staan en ik mocht op de achterbank met de mannen mee. Handig, vonden Dave en Wim, een  derde persoon laat ons meer op een vriendengroepje in burger lijken die even hun auto gaan laten zien met dit mooie weer. Die vlakvulling ben ik graag maar doe voor de zekerheid even mijn riem om….

Binnen  een minuut rijden we de snelweg op richting Moerdijk en direct schiet Dave van een rustige 100 km/u naar 170 km/u achter een zwarte mercedes AMG aan die alsof ik naar blik op de weg kijk duidelijk de voorgangers aan de kant wil drukken.  Vijf kilometer verder met topsnelheden van 230 km/u in de achtervolging moet de bijrijder Wim, de verdachte auto volgen, de camera en registratie in de gaten houden terwijl de bestuurder alle concentratie nodig heeft om op de Mercedes in te lopen zonder  daarbij de andere weggebruikers in gevaar te brengen. Met een gemiddeld geregistreerde snelheid van 186 km/u wordt de  jonge rijder en zijn vriendinnetje aangehouden. Een beginnend bestuurder die net een maand zijn rijbewijs heeft gehaald en vandaag voor het eerst na lang zeuren de auto van zijn ouders heeft meegekregen om met zijn vriendinnetje te gaan rijden. De bestuurder wordt daarna uitgenodigd zijn verkeersgedrag op camerabeelden te bekijken en krijgt uitleg over hoe de berekening van de gemiddelde snelheid is opgebouwd. Verbaasd zien ze dan hoe hard en onbehouwen lomp de snelheid is. Beteuterd levert hij zijn rijbewijs in bij Wim en nu moet hij mamma gaan bellen of ze hem wil komen ophalen. Invordering Rijbewijs, Bumperen en waarschijnlijk melding EMG

Nou, mooi begin van de dag waarop het lijkt dat door het eerste zonnetje , de jonge honden extra hard willen rijden.

Na vier bekeuringen van snelheidsovertredingen ( 2x Q5 en Opel Corsa)  van rond de 35 km te hard en een roodlichtrijder ( VW UP) is er weer een invordering plus EMG.

Een supermotard rijder rijdt op een 80 weg zonder blikken of blozen door rood met 100 km /u. Achtervolging ingezet ( ook door rood….maar wel kijkend) over industrieterrein met snelheden van plus 100 waar 50 mag en jawel hoor stoppend in de Mc Drive. Even wachten voor de MC Drive, de niets vermoedende motorrijder weer vervolgd over industrieterrein met stuk 30 km weg waar hij met 100 vrolijk doorrijdt. Inmiddels stopteken negerend pakt hij een fietspad waarover ook wij rijden en in de verte voetgangers honden uitlaten. Zwaailicht en sirene laat hem eindelijk stoppen. (jonge dertiger die eigen motorzaak heeft..)”Ik was voor mijn zieke zoontje even een Happy Meal gaan halen en zie nu dat ik misschien wat snel heb gereden..” Rijbewijs ingevorderd en melding EMG is voor deze man geen Happy Meal… zal hem zwaar op zijn maag liggen.

Na het eten op Bureau is het inmiddels donker en neemt het drukke verkeer af tussen Tilburg en Breda. Het is nu vooral rondjes cirkelen tussen op en afritten. Dit noemen agenten even een bosje zoeken. Wachtend op een echt afwijkende snelrijder die dan in de achtervolging even in de gaten wordt gehouden om een registratie te maken. Rond 22.30uur valt een bestelauto van de spareribs koerier op. Dave en Wim zijn in hem geïnteresseerd omdat ze van dit bedrijf gisteren en eergisteren telkens een andere koerier hebben aangehouden en er zelfs een, een EMG melding heeft gekregen. En ja hoor, ook hier weer een139 km registratie waar je 80 mag. De jonge chauffeur is zijn rijbewijs kwijt en wordt gemeld voor EMG. De spareribs, wachtend op een hongerig gezin, staan nog te dampen en zijn baas zal nu toch op zoek moeten naar nieuw personeel. Balen als je E 7.50 per uur verdient , je vriendin net als jij haar rijbewijs is ingevorderd met spareribs koerieren en nu beiden niet meer kunt rijden…  Misschien kunnen we een in company training verzorgen voor hen en baas…  meerijden neemt je ook mee in de wel degelijk aanwezige- relativerende- galgenhumor..

Een dag meerijden is leuk, bijzonder en leerzaam. Het laat zien hoe pittig het werk is van deze undercover diensten. Echt anders dan wanneer zij als onze cursisten eenzijdig over hun politie-ervaringen vertellen en het zal vast wel ergens in het midden liggen die ervaren waarheid..  Het vergt veel concentratie en rijkwaliteiten in verkeer en als je adrenaline op het hoogst is moet je als agent binnen een paar seconden weer op een zakelijke onbevooroordeelde manier met de overtreder aan de slag. Correct blijven en de rest – emotie over wat er had kunnen gebeuren- uitschakelen. Het vergt dan nogal wat van je sociale vaardigheden. Camera beelden zijn dan echt waardevol en werken de-escalerend.

23.00 uur. Einde dienst, Camera beelden opgeslagen , wapens in de kluis en auto in de Garage. Een goeie vangst vandaag door onze camerawagen: 3 EMG meldingen en 4 boetes 35 plus. Morgen handelen ze het papierwerk af want dan regent het toch.  Na afscheid en bedankje aan Dave en Wim voor de bijzondere ervaring weer lekker naar huis. Met mijn cruise control netjes op130 thuis in Limburg om 00.30 uur gearriveerd. Het was rustig op weg….

 

Frank Diederen,

EMA/EMG trainer. Adicon